وبلاگ الهه یوسفی دانشجوی شیمی کاربردی

این وبلاگ حاوی اطلاعات و اخبار در خصوص علم شیمی ومطالب متفرقه دیگر می باشد

وبلاگ الهه یوسفی دانشجوی شیمی کاربردی

این وبلاگ حاوی اطلاعات و اخبار در خصوص علم شیمی ومطالب متفرقه دیگر می باشد

نانو در صنایع غذایی

 فناوری نانو در صنایع غذایی

آنچه که در این صنعت جدید است، امکان اعمال تغییر در مواد غذایی آماده و اضافه کردن افزودنی های مورد نظر در اندازه های بسیار ریز و دستکاری محتویات فیزیکی مواد غذایی است

فرض کنید  شما بسیار تشنه هستید. سراغ یخچال می روید، اما مردد هستید که چه چیزی را انتخاب کنید. از یک سو، می‌دانید که آب میوه دارای ویتامین های فراوانی است و برای بدن شما مفید است، از سوی دیگر، به نوشیدن نوشابه تمایل زیادی دارید و علاوه بر این می خواهید این نوشیدنی هر چه که هست چند ساعتی شما را بیدار نگه دارد، چون کارهای عقب ماندۀ زیادی دارید که ترجیح می دهید آنها را به هفتۀ بعد موکول نسازید.بنابراین، یک بطری حاوی مایعی بی رنگ را بر می دارید. ابتدا دکمه ای را برای انتخاب نوشابه فشار می دهید، پس از آن نوبت اضافه کردن افزودنی هاست؛ ویتامین C و کافئین را هم از قسمت افزودنی ها انتخاب می کنید. با فشار دادن این دکمه ها، نانو کپسول های بسیار کوچک حاوی مواد افزودنی مورد نظر شما در سطح محلول آزاد می شوند و این در حالی است که نانو کپسول های دیگر حاوی سایر افزودنی ها و طعم دهنده هایی که شما انتخاب نکرده اید، به صورت کپسول آزاد نشده و در محلول باقی می مانده اند.

غذاهای نانویی
محققان صنعت غذایی نانو در حال کار بر روی چنین غذاهایی هستند، اما به زعم فرانس کمپرز رئیس مرکز بین المللی زیست فناوری و سلامت، هنوز برای نیل به این مقصود در صنعت غذایی راه زیادی در پیش است. وی معتقد است که هدف سالم تر، ایمن تر و ماندگارتر کردن مواد غذایی پدیدۀ جدیدی در این صنعت نیست و سال هاست که دانشمندان با دستکاری و کنترل گیاهان و سایر حیواناتی که انسان از آنها تغذیه می کند، سعی در ارتقای کیفیت و خواص مواد غذایی دارند؛ اما آنچه که در این صنعت جدید است، امکان اعمال تغییر در مواد غذایی آماده و اضافه کردن افزودنی های مورد نظر در اندازه های بسیار ریز و دستکاری محتویات فیزیکی مواد غذایی است. در مقیاس نانو، مولوکول ها بیشتر از قوانین کوانتوم پیروی می کنند تا از قوانین فیزیک در مقیاس بزرگ. ترکیبات غیر قابل حل در آب یا روغن در مقیاس نانو به راحتی حل می‌شوند، حتی این امکان وجود دارد که موادی که عموماً پس از مصرف در معده آزاد می شوند، به صورت آزاد نشده به طرف روده هدایت شوند و از آنجا مستقیما جذب شده و وارد گردش خون شوند. به عقیدۀ کمپرز تا پنج الی ده سال آینده، این فرایند کاملاً کاربردی می شود، به خصوص در مورد افزودن مواد غذایی‌ای مانند ویتامین ها و املاح معدنی. ساده ترین و کاربردی ترین روش اجرای این کار، فرایند نانو کپسوله کردن است. این تکنیک از روی عملکرد غشای سلولی در طبیعت الگوبرداری شده است. با استفاده از این تکنیک، بشر موفق به ساخت محفظه های کیسه ای شکلی در ابعاد بسیار کوچک نانویی خواهد شد که درون آنها فضایی خالی برای مواد غذایی تعبیه شده است، لایۀ بیرونی این کپسول بسته به اینکه لازم است مواد داخل کپسول در آب یا در روغن حل شوند، طراحی می شوند. این کپسولها در برابر اسید معده مقاوم هستند و بسته به ضوروت می توانند در دهان یا در معده باز شوند. در واقع، فرآیند نانو کپسوله کردن به این معنا است که این امکان وجود دارد که مواد غذایی مفید برای بدن بدون اینکه در فرایند ساخت در کارخانه یا هنگام پخت در آشپزخانه و یا توسط آنزیمهای دهان و معده از بین بروند، این کپسول ها به طور مستقیم وارد جریان خون شده و در نتیجه، جذب بدن شوند. این کار حتی مانع از دفع بدون جذب ویتامین های مواد غذایی می شود. یکی دیگر از کاربردهای نانو کپسوله کردن این است که مواد غذایی مفید ولی با طعم های نامطبوع مانند روغن ماهی را می توان از طریق این کپسول ها بدون احساس مزۀ ناخوشایند به غذا اضافه کرد.
پرسش ها..
با وجود تمام این مزیت ها این حقیقت که این ذرات بسیار ریز می توانند از سد سیستم دفاعی بدن نیز بدون هیچ مانعی عبور کنند، موجب نگرانی دانشمندان شده است. دونالد بروس شیمیدان و رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی های جدید اسکاتلند خاطر نشان می کند که مشکل اینجا است که این ذرات بسیار کوچک در کپسول ها به راحتی قادرند از غشای خونی دیوارۀ مغز و همچنین دیوارۀ سلول ها که به طور معمول مواد دیگر امکان عبور از آنها را ندارند، عبور کنند. البته این امر به این معنا نیست که چنین فرآیندی لزوماً خطرناک است، اما ماسله این است که هنوز تأثیرات آن به طور کامل مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته و ناشناخته است. دیوید بنت رئیس کمسیون اروپایی نانو بیوتکنولوژی در این باره می گوید: «با اینکه سیستم ایمنی بدن از بدو تولد می تواند با بسیاری از نانوذرات مضر برای بشر، مانند ذرات موجود در دود سیگار مقابله کند، اما این موضوع نباید باعث شود که ما بدون انجام تحقیقات گسترده بر روی اثرات ناشناختۀ نانو کپسول ها آنها را به بازار وارد کنیم

نظرات 8 + ارسال نظر
نوژن شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 10:51 ب.ظ http://plusdata.wordpress.com

اتفاقا من همیشه توی فکرم یک همچین چیزی بود که با خودم میگفتم چی میشد اگر چیزی بود به ابعد کوچک که مثلا ارزش غذایی اش مثل یک همبرگر باشد که برای مواقعی مثل:جنگ،محققان،کوه نوردان و... باشد که مثلا بجای حجم یک خوراکی حجمی به اندازه ی چند سانتی‌متر را اشغال کند با ارزش بالا که خب فکر کنم همه چیز به تحقق میپیونده :)
ولی خیلی جالب بود ممنون

دانشجوی ساوه دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:59 ب.ظ http://farzandshimi.blogfa.com/

سلام .من دانشجوی ترم ۵ شیمی کاربردی هستم . من شما را لینک کردم . البته وب من فقط یه وب تفریحیه و هر وقت وقت کنم یه سری می زنم . وبلاگ شما از وبلاگ من بهتره . من شما را لینک کردم . راستی شما ترم چندی ؟

حمیدرضا دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:13 ب.ظ http://sut82.persianblog.ir/

سلام
وبلاگتون زیباست و مطالب خوبی در اون نوشتین
من لینک شما رو تو وبلاگ خودم قرار دادم
موفق باشید

شاهرخ دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 04:01 ب.ظ http://shimie.mihanblog.com

سلام.خیلی ممنونم از لطف شما. فقط تنبلی بوده و نه چیزه دیگه.خلاصه عذز تقصیر. من لینک شما را می ذارم حتما. مرسی

خواهش میکنم
من ممنونم از لطفتون

مجتبی پنج‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:03 ب.ظ http://kimiagar86.persianblog.ir/

سلام .خسته نباشید.من kimiagar86.هستم.خوشحال میم که بتونم از نظراتت تو وبلاگم استفاده کنم.منتظرم

نوژن پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 07:24 ب.ظ http://plusdata.wordpress.com

هر روز میام که از مطالب با ارزشتون استفاده کنم ولی دریغ از مطلب جدید! :(

گفتم که رفته بودم سفر

حامد غلامپور شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 09:29 ب.ظ

وارد کننده مواد شیمیایی ازمایشگاهی
ارسال به سراسر کشور
09362510752
02166497936

sina جمعه 7 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:44 ق.ظ

لطفا هرچی مقاله در مورد صنایع غذایی داری برام بفرست.فقط زود منتظرم.ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد